septembrie 06, 2011

Cum sa respiram in timpul nasterii naturale?


Exista multe metode de pregatire a nasterii: Lamaze, Bradly, Kitzinger, Dick-Read, ce se bazeaza pe o forma sau alta a respiratiei ritmice. Important este ca respiratia sa ne relaxeze si sa ne calmeze.
Eu mi-am facut un rezumat cu ce este cel mai important de retinut in timpul nasterii, ce e de facut pe scurt si am sa vi-l arat si voua, poate va foloseste.
Pentru ca oricat ai citi, esentialul trebuie retinut, memorat si exersat, in acele momente de panica si frica sa stim ce avem de facut.

Incep cu respiratia lenta, continui atata timp cat este nevoie. Apoi trec la respiratia superficiala sau adaptare proprie. Cand incepe contractia eliberez toata tensiunea printr-o expiratie puternica. Imi concentrez atentia asupra unui obiect. Continui respiratia ritmica pe toata durata contractiei. Combin respiratia cu gemete, miscari, masaj, eliberarea tensiunii, aplicatii calde/reci. Oftez adanc atunci cand contractia ia sfarsit. Fac cativa pasi, beau apa, ma relaxez citind mesajele de relaxare sau vizualizez contractia. Ma pregatesc pentru urmatoarea contractie.

Respiratia lenta
- Atunci cand contractiile sunt suficient de puternice
- trag aer puternic in piept, expir printr-un oftat si eliberez tensiunea, apoi imi concentrez atentia pe un obiect;
- inspir si expir lent, cu o pauza intre ele. Respir de aproximativ 6-10 ori pe minut ( jumatate din ritmul respirator obisnuit);
- daca este nevoie vocalizez sau gem;
- la sfarsitul contractiei imi relaxez corpul, schimb pozitia, beau apa.

Respiratia superficiala
- in cazul in care contractiile sunt foarte intense si foarte apropiate una de alta;
- inspir si expir rapid si superficial pe gura, cate o respiratie la 1-2 secunde;
- inspir fara zgomot si expir clar, ca un sunet vocal;
- la inceputul contractiei, respir o data rapid, de organizare si eliberez toata tensiunea. Imi concentrez atentia asupra unui obiect. Respir ritmic la fiecare 1-2 secunde pana la sfarsitul contractiei. Apoi oftez de final. Ma relaxez complet, schimb pozitia, beau apa.

Varianta de respiratie
Am citit undeva despre aceasta varianta, folosita cu succes de multe femei:
- inspir cat timp numar pana la 3 si expir cat timp numar pana la 4. Imi concentrez atentia asupra unui obiect;
- la sfarsitul contractiei ma relaxez, schimb pozitia, beau apa.
Aceasta forma de respiratie a functionat cel mai bine la mine in cazul primei nasteri.

Respiratia in expulzie
Voi simti probabil mai multe valuri, nevoie irezistibila de a impinge in timpul contractiei. Fiecare acest val dureaza cateva secunde. Respir, folosind orice ritm, pana cand simt nevoia de a impinge si corpul incepe sa faca acest lucru. Relaxez planseul pelvian. Imping atata vreme cat simt nevoia. Apoi respir superficial pana apare un nou val sau pana la sfarsitul contractiei. Voi impinge probabil de 3-5 ori la fiecare contractie, fiecare efort durand aproximativ 5-7 secunde. Ma odihnesc si ma relaxez intre contractii.

Schema aceasta imi foloseste pentru a-mi clarifica pasii din timpul nasterii, pentru a exersa tipurile de respiratii si pentru a-mi reaminti unele lucruri in timpul travaliului. Sunt constienta ca poate lucrurile nu vor sta asa cum ma astept eu, asa a fost si la prima mea nastere, dar sunt sigura ca voi fi mai pregatita daca exersez, iar aceste informatii ma calmeaza mult. Este altceva cand stii la ce sa te astepti si stii ce ai de facut. Probabil o mare influenta o vor avea moasa si doctorul care ma vor ghida in timpul travaliului si expulziei, imi vor spune ce am de facut cand eu ma voi pierde sau imi voi pierde concentrarea.
Dar sunt optimista, sunt convinsa ca veti trece cu bine peste aceasta nastere pentru ca va veti gandi in permanenta la bebelusul sau bebelusa voastra si il (o) veti ajuta sa iasa la lumina cat mai repede :)
Multa sanatate la burtici si la bebei!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu